Midden-Groningen – “Dichtbij het kind staan om te voorkomen dat kleine problemen uitgroeien tot grotere zorgen”. Dit is in Midden-Groningen na anderhalf jaar inzet van zeven kind-ouder-ondersteuners al duidelijk merkbaar op basisscholen, bij ouders, leerkrachten en casemanagers jeugd. De gemeente maakt hetdaarom mogelijk de komende twee jaar het team uit te breiden met vijf extra medewerkers die op acht nieuwe basisscholen en kinderopvang aan de slag gaan.
Dit is het tweede schooljaar dat er zeven kind-ouder-ondersteuners op zeven kindcentra, veertien basisscholen en kinderopvang, aan de slag zijn. De kind-ouder-ondersteuner is op sociaal-emotioneel gebied de spin in het web binnen een kindcentrum. Het is hun rol om gezinnen ondersteuning te bieden zodat hun kind zo gewoon mogelijk mee kan doen op school. Ze zetten in op vroege signalering, groepsaanpak en verbinden de partijen die om het kind heen staan. Daarnaast zijn zij belangrijk om de cultuur van té snel te kijken naar wat er mis is met het kind, om te buigen naar de vraag wat er nodig is. Met deze functie wil Midden-Groningen een cultuur stimuleren die allereerst kijkt hoe de omgeving ervoor kan zorgen dat het kind op een positieve en snelle manier geholpen wordt. En dat kunnen soms hele eenvoudige, praktische oplossingen zijn.
Een kind-ouder-ondersteuner vertelt: ‘Ik heb een alleenstaande moeder geholpen door kinderopvang te regelen zodat zij haar studie af kon maken. Daardoor is er meer rust voor de kinderen thuis ontstaan, waardoor het gezin weer meer regie over eigen leven krijgt en kinderen prettiger in de klas zitten. Wethouder Evert Offereins: ‘Er wordt veel verwacht van het onderwijs. Daardoor kan er niet altijd voldoende aandacht aan het kind worden gegeven dat deze extra aandacht juist zo nodig heeft. Het onderwijs en de sociale teams geven aan dat kind-ouder-ondersteuners hun werkdruk verlagen. Dit betekent dat de inzet van deze professionals helpt om wel dat stapje extra te doen voor het kind en daarmee ook helpt de stijgende kosten van jeugdhulp af te remmen.’
“Doen wat er nodig is”
De nieuwe professionals die gezocht worden moeten hun zorgbril af kunnen zetten en vanuit een open blik naar het kind kunnen kijken. Om vervolgens vooral in pragmatische, eenvoudige en passende oplossingen te denken waarbij het netwerk in en om het kind wordt ingezet. En als er écht grotere problemen zijn, dan betrekt de kind-ouder-ondersteuner het zorgnetwerk rondom de school. De gemeente evalueert volgend jaar samen met onderzoeksbureau Grand Thornton de resultaten. De kind-ouder-ondersteuners vallen onder het Hart voor Midden-Groningen programma Tijd voor Toekomst. Begin december wordt de vacature voor de nieuwe kind-ouder-ondersteuners verspreid.